Márciusban javultak a turisztikai cégek várakozásai
A TKI index 2023. márciusban +4 ponton állt (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket háromnegyed év után újra enyhén javulónak érzékelik
A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a konjunktúra várható alakulását a turizmusban. Ennek alapján rendszeresen közzéteszi a Turizmus Konjunktúra Indexet (TKI), hogy a piac és a közvélemény számára információt biztosítson a közeljövőben várható trendekről.A friss, januári adatok még mindig a negatív tartományokban mozognak, azonban reményt keltően mozdultak el a decemberi értékekhez viszonyítva.
Munkaerő-kereslet helyzete: A foglalkoztatotti létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest -4 ponton áll, ami azt mutatja, hogy még enyhén csökkent a kereslet a turisztikai ágazatban igényelt munkaerő iránt. Az elmúlt hónaphoz képest 8 ponttal nőtt az index értéke. A következő három hónapra vonatkozóan azonban már +11 pontot mértek, ami azt jelenti, hogy a cégek kezdik bővíteni a munkaerő állományukat. A márciusi indexérték mindhárom szektorban pozitív és javulást mutat.
Turisztikai cégek várakozásai: A turisztikai cégek 77 százaléka emelt árat az elmúlt 3 hónapban, illetve ugyanilyen arányban számoltak be működési költségeik növekedéséről.
Az árnövekedés átlagosan 20 százalékot, míg a működési költségek emelkedése 36 százalékot tett ki. Vagyis a cégek nem tudták áthárítani az összes költségnövekedést a fogyasztókra, igaz, az olló már harmadik hónapja zárul. Mindez továbbra is indokolja a szektor támogatását.
Tovább növekvő működési költségek:Az üzleti tevékenység eredményének indexe a jelenhez képest a következő három hónapra vonatkozóan +27 ponton áll, ami 10 pontos javulást mutat februárhoz képest (három hónap alatt ez már +54 pont). Az előző hónaphoz képest az egyéb turisztikai szektorban 36 ponttal +49 pontra ugrott az eredményességi index, a vendéglátásban 5 ponttal +14 pontra emelkedett, míg a szálláshely-szolgáltatásban az előző havi jelentős emelkedés után valamelyest korrigált (9 ponttal +19 pontra).
Forrás: turizmus.com